"Een goede mediatraining maakt dat je vol vertrouwen ieder vraaggesprek tegemoet gaat. In mijn trainingen vind ik het belangrijk je bij te brengen hoe je vanuit kracht en innerlijke overtuiging je verhaal kan doen."

Hans Hermans

Hans Hermans is één van onze zeven ervaren mediatrainers. Hans Hermans is documentairemaker en heeft ruim 25 jaar ervaring als journalist en programmamaker voor de Nederlandse publieke omroep. Hij maakte bekroonde documentaires voor een internationaal publiek. Zijn meest recente project was de documentaireserie De wereld in Ter Apel die begin 2024 werd uitgezonden door BNNVARA op NPO2. Daarvoor bracht hij de documentaireserie Een Porseleinen Huwelijk uit die in februari 2022 werd uitgezonden door BNNVARA op NPO2.

Het begrip ‘vertrouwen’ staat centraal in zijn manier van werken. Hij vindt het essentieel dat mensen erop kunnen rekenen dat zij eerlijk en waarachtig worden geportretteerd.

In zijn mediatrainingen wil hij je bijbrengen om vanuit kracht en innerlijke overtuiging je verhaal te doen tijdens een media interview.

Hans Hermans werkte als verslaggever voor de actualiteitenrubriek Netwerk en onderzoeksprogramma’s Zembla en KRO Reporter. Door zijn ervaring als onderzoeksjournalist beheerst hij verschillende interviewtechnieken: van het empathische vraaggesprek waarin gezocht wordt naar drijfveren, tot het confronterende interview met beleidsmakers. Een zeer ervaren en allround mediatrainer, die je wil bijbrengen hoe je vol vertrouwen ieder vraaggesprek tegemoet kunt gaan.

Een media of crisiscommunicatie training bij Hans Hermans volgen? Vraag een offerte aan.

Tip van Hans Hermans

Net als in elk ander vak kent ook de journalistiek zo z’n trucjes. “Dus u vindt zich geen oplichter?” “Oplichter? Oplichter? Ik ben helemaal geen oplichter!” Ai, in een paar zinnen vier keer het woord oplichter. Dat blijft hangen bij de kijker of luisteraar. De interviewer legde u een woord met een negatieve connotatie in de mond. En die kwam er ook uit. Pas op voor dit soort valkuilen. Ga eraan voorbij en kom met een antwoord waarin joúw boodschap zit besloten. Vertel wat je weet én ook wat je niet weet. Ook door dat laatste uit te spreken, win je aan geloofwaardigheid. Heb je een interview met een verslaggever van een krant of magazine? Maak vooraf afspraken over het lezen van het artikel vóór publicatie. Om teleurstelling te voorkomen: journalisten zijn hiertoe alleen bereid als een artikel op feitelijke onjuistheden wordt teruggelezen. Ten overvloede wellicht: bij televisie en radio geldt alleen het moment van opname. Het zien of beluisteren van een item voor uitzending is hoogst ongebruikelijk.

Ervaring