"Social media, kranten, bladen en omroepen zijn een wezenlijk onderdeel van onze samenleving, met al hun goede en slechte eigenschappen. De media zijn geen vijand. Leer ze kennen. Zet ze in om de boodschap te verspreiden. Want zoals de voormalige bondskanselier Helmut Schmidt ooit zei: “Wer nicht redet, wird nicht gehört.” Een goede mediatraining helpt daarbij."

Jelle Visser

Jelle Visser is een geroutineerde journalist, eindredacteur en nieuwslezer, die als geen ander weet hoe nieuwsorganisaties opereren en welke valkuilen er zijn bij media-optredens. Hij werkte jarenlang voor en achter de camera als verslaggever bij de actualiteitenrubrieken EenVandaag en Brandpunt. Hij deed verslag vanuit talloze conflict- en rampgebieden als Irak en Afghanistan, interviewde wereldleiders als koning Abdullah en Colin Powell en leidde de redactie van EenVandaag tijdens de grootste vliegramp in de Nederlandse geschiedenis, de MH17. Jelle Visser is momenteel nieuwslezer bij de NOS en hij geeft bij De Trainingsstudio media– en crisiscommunicatie trainingen.

Jelle is expert in crises, energiek en houdt onder alle omstandigheden het hoofd koel. Als eindredacteur was hij verantwoordelijk voor de journalistieke koers en dagelijkse invulling bij verschillende radio- en televisieprogramma’s, zoals BNR Radio, de actualiteitenrubriek EenVandaag en de talkshow ‘M’. Hij denkt in doelgroepen, is betrokken en geïnteresseerd en ervaren in het vertalen van de boodschap naar een breed publiek.

In 2012 werd Jelle plotseling zelf onderwerp van gesprek in de media toen hij samen met zijn Een Vandaag collega reportages maakte over de voortvluchtige Nederlandse SS’er Heinrich Boere. Zij confronteerden Boere met een verborgen camera met zijn oorlogsverleden, waarop Boere hen voor de rechter sleepte. De rechtszaak leverde veel commotie op, in binnen- en buitenland en bij collega-journalisten. Vanwege het grote maatschappelijke belang van de reportage heeft de Duitse rechter Visser uiteindelijk op alle fronten vrijgesproken.

Met zijn jarenlange ervaring weet Jelle als geen ander hoe media werken en hoe je – ook in crisissituaties – de regie houdt over jouw verhaal in de media. En hij helpt anderen hier graag bij.

Tip van Jelle Visser

Zeker op televisie en radio, waar je meestal maar even de kans krijgt je punt te maken, is de kernboodschap essentieel. Die boodschap moet blijven hangen. Make America Great Again. Time for a Change. Diana was the People’s Princess. Ik heb er zin an; at your service! In dit sociale mediatijdperk is alle-luiken-dicht en niet-reageren geen optie meer. De media zijn geen vijand. Journalisten doen hún werk en zijn van vlees en bloed. Reageer, communiceer en houd de regie in eigen hand.

Jelle Visser

Ervaring

  • Nieuwslezer NOS Radio 1
  • Oud-eindredacteur Een Vandaag (AVRO TROS)
  • Oud-verslaggever Brandpunt (KRO-NCRV)
  • Coaching televisie