“In mijn crisiscommunicatietraining geef ik mensen graag het vertrouwen mee dat ze iedere crisis aankunnen omdat ze in essentie snappen wat ze moeten doen. Door ze in een veilige omgeving te laten oefenen met relevante crisisscenario’s, waarin fouten maken en je vergissen mag. Pas als je je veilig voelt, kun je leren en groeien.”
Monique Haras werkt al ruim 30 jaar in het communicatievak. Ze startte haar loopbaan bij Unigro, een grote retailer. Hier werd al snel duidelijk waar haar kracht en passie ligt: de communicatie op poten zetten, ook tijdens crises, zowel richting medewerkers en klanten als media. Daarna was zij vier jaar hoofd marketing en communicatie bij het electronic data interchange bedrijf van de verzekeringssector (ADN BV). In 1995 begon Monique bij Van Luyken, waar ze tot op heden als senior communicatieadviseur en trainer werkt.
Monique is een betrokken trainer die met plezier bruggen slaat tussen theorie en praktijk. Zij heeft zich toegelegd op crisiscommunicatietrainingen. In de olie- en gasindustrie treedt zij bij een aantal offshore producenten tijdens een crisis ook op als leider van het mediaresponsteam of het familieteam, ze participeert bij deze organisaties ook in oefeningen en landelijke crisissimulaties.
De beste voorbereiding op een crisis of calamiteit is oefenen met de voor jouw organisatie herkenbare crisissimulaties en niet met standaard crisissituaties. Het zit hem in de details. Daar ben ik heilig van overtuigd. Voor elke training bedenk ik met de deelnemer diverse crisissituaties die ik verder uitwerk in scenario’s. De vraag die je jezelf altijd moeten stellen is: wat vraagt deze crisissituatie van mij om in regie te blijven? En dan zou ik willen zeggen: in ieder geval jezelf trainen. Want, een goede voorbereiding is dè manier om tijdens een crisissituatie de regie te houden.