"Professionals leren bij mij om op een natuurlijke manier echt antwoord te geven op een vraag, zonder hun eigen verhaal te verloochenen. De woorden ‘geen commentaar’ bestaan in mijn ogen niet…"

Youssef Eddini

Youssef Eddini is een rascommunicator die in zijn gevarieerde loopbaan in marketing en communicatie vele organisaties door de meest ingewikkelde crises heeft geleid. Hij heeft onder andere als voormalig directeur-communicatie gewerkt bij ABN AMRO, NOS, KLM, Strukton, NPO, Ziggo en de Politie. Hij is expert in het aansturen en regisseren van marketing- en crisiscommunicatie in complexe en politiek gevoelige omgevingen.

Een verbinder pur sang: resultaatgericht, maar altijd met oog voor de context van een ander. Iemand die uitdaagt en anderen aanzet tot denken en doen. Maar ook energie en beweging creëert in jouzelf of je organisatie. Daarnaast is hij gespecialiseerd in het versterken en (re)branden van reputaties en merken. En het inrichten en professionaliseren van communicatieafdelingen. Hij weet wat er nodig is voor het maken van een goed statement, zonder jezelf of de lijn van de organisatie uit het oog te verliezen.

Tip van Youssef Eddini

Neem uitgebreid de tijd om je interview voor te bereiden. Doe dat dus niet tussen de bedrijven door. Focus je volledig op de inhoud van het onderwerp en zorg dat je er 300 procent over weet, zodat je er voor 100 procent over kan communiceren. Hou bij de keuze van de inhoud rekening met de ontvangers. Wie zien, horen of lezen het interview? Zoek bij die groep de juiste kernboodschappen én vooral de concrete voorbeelden. Interview vooraf ook de interviewer: wie, wat, waar, waarom, wie en hoe. Kader het gespreksonderwerp met hem of haar af. Tot slot: check vlak voordat je het interview ingaat, het laatste nieuws. Speelt er iets in de actualiteit dat met het gespreksonderwerp of jouw organisatie in verband staat? Zo ja, bedenk daar dan een reactie op. Daar laat je mee zien dat je ‘in control’ bent.  Zit je er emotioneel in of kun je eigenlijk niet echt iets melden: niet gaan.

Ervaring

  • Managing director Van Luyken & De Trainingsstudio
  • 30 jaar in-house communicatie-ervaring
  • Ervaringsdeskundige op gebied van crisiscommunicatie in de sectoren veiligheid, luchtvaart, bouw, media en financiën
  • Gastdocent woordvoering en examinator bij diverse opleidingsinstituten