Crisiscommunicatietraining

Leer hoe je in de eerste gouden uren zelf aan zet blijft en calamiteiten en crisissituaties met vertrouwen tegemoet gaat.

Regie tijdens een crisis

Bij een crisis of calamiteit is het van belang je hoofd koel te houden, overzicht te bewaren en helder te communiceren. Alles komt tegelijk. In deze hectiek komt het erop aan: houden jij en je team zich staande? Doorslaggevend is wát je zegt en hóe je dat zegt; naar je eigen medewerkers, naar de buitenwereld en natuurlijk naar de media. Anticiperen, meebewegen en vooral niet speculeren, zonder je eigen organisatie of de externe context uit het oog te verliezen. Goed doordachte crisiscommunicatie is van cruciaal belang.

Training door tv-persoonlijkheden

Wij zijn zeer ervaren en bedreven in woordvoering over crises. Sterker: we waren er vaak bij op locatie, of leidden onze organisaties en redacties met kennis en expertise door deze achtbaan. Je kunt ons onder andere kennen van het NOS (Jeugd)Journaal, RTL Nieuws of EenVandaag. Met onze crisiscommunicatietrainingen simuleren we diverse soorten calamiteiten en helpen we met praktische tips die je voor, tijdens en na de crisis kunt toepassen. We leren je hoe je de media tegemoet treedt en wat de valkuilen zijn. Daarnaast leren we je hoe je kunt omgaan met imagoschade.

Voor wie is de crisiscommunicatietraining?

Onze crisiscommunicatietraining is geschikt voor elke persoon die zich wil bekwamen in effectieve crisiscommunicatie en crisismanagement, zoals woordvoerders, communicatiemedewerkers, CEO’s, adviseurs, bestuurders, crisiscommunicatieteams, politici, topmanagers, raden van bestuur en colleges van burgemeester en wethouders.

Crisiscommunicatie in de praktijk

We kunnen een crisiscentrum inrichten: met woordvoerders, belteams, familieteams, verslaggevers en cameramensen, maar ook een eigen online omgeving creëren waarbinnen je oefent met communicatie-acties op social media en met het verspreiden van berichten binnen je organisatie.

Crisissimulatie

We kunnen een crisissituatie simuleren: met woordvoerders, belteams, familieteams, verslaggevers en cameramensen. Maar ook een online omgeving creëren waarbinnen je oefent met communicatie-acties op social media en met berichtgeving in je organisatie. Bij crisiscommunicatie speelt de impact en de snelheid van social media een grote rol. Op Twitter verspreidt het nieuws over een crisis zich meestal sneller dan in de traditionele media. De eerste berichten over een calamiteit komen vaak van omstanders. Wie houdt die berichtenstroom in de gaten en maakt de omgevingsanalyse? Ook dit zijn onderwerpen die we in onze crisiscommunicatietraining kunnen behandelen.

Van crisiscommunicatieplan tot woordvoering

We zijn niet alleen bedreven in het leren geven van interviews tijdens een crisis, maar helpen je ook met het voorbereiden van je organisatie op een mogelijke calamiteit. Wij zijn beschikbaar voor de ondersteuning tijdens een calamiteit. We kunnen samen oefenscenario’s uitwerken, helpen bij het opstellen of auditen van je crisiscommunicatieplan en -draaiboek en het aanscherpen van het denken in crisisscenario’s. Op verzoek nemen wij bij een crisis de woordvoering over. Daarnaast behoort persoonlijke coaching van raden van bestuur, directies en topmanagers ook tot de mogelijkheid. Alles op maat, bedoeld om met vertrouwen door een crisis te komen.

Leren omgaan met een crisis

Goed doordachte crisiscommunicatie is van cruciaal belang. Het is van groot belang om je hoofd koel te houden. Berichtgeving werkt razendsnel en je zult als betrokken bedrijf altijd worden benaderd door je klanten, door familie van collega’s en door de media natuurlijk. Het is van belang dat je je dat realiseert. Heb je je crisiscommunicatieplan op orde? Wie doet de woordvoering in de media? Wie staat familie te woord? Wie maakt de omgevingsanalyse? Wie reageert op social media?

Je leert in onze crisiscommunicatietraining hoe je je hoofd koel houdt in hectische situaties. Dankzij onze crisiscommunicatietraining ga je calamiteiten met vertrouwen tegemoet.

In het Nederlands en Engels

We verzorgen deze training in het Nederlands en Engels.

Crisiscommunicatie
Veelgestelde vragen

Onze crisiscommunicatietraining is geschikt voor iedereen die zich wil bekwamen in effectieve crisiscommunicatie en crisismanagement, zoals woordvoerders, communicatiemedewerkers, CEO’s, adviseurs, bestuurders, een crisiscommunicatieteam, politici, topmanagers, operationele teams, leden van raad van bestuur en beleidsmedewerkers.

In onze crisiscommunicatietraining leer je specifieke vaardigheden voor crisiscommunicatie en crisismanagement. We leren je wat je wel of juist beter niet kunt zeggen; hoe je een eenduidige boodschap formuleert; hoe je feiten en speculatie uit elkaar houdt; hoe je de regie houdt. We helpen je ook met praktische tips voor alle fases van de crisissituatie. We werken met herkenbare scenario’s zodat je praktische ervaring opdoet. Alles op maat, zodat je een crisis het hoofd kunt bieden.

Onze crisiscommunicatietraining met cameraman volgen is zeker een aanrader. Zo kun je goed oefenen hoe je op camera overkomt en wat de valkuilen zijn.

Onze trainingen zijn maatwerk. Wij komen graag met je in contact om je meer te vertellen over de invulling van de training en de bijbehorende kosten. Neem contact met ons op via info@detrainingsstudio.nl of + 31 (0)35 791 01 01.

We verzorgen trainingen op locatie, maar we ontvangen je ook graag in onze trainingsstudio op het Media Park in Hilversum. We bieden je hier een comfortabele omgeving waarin we in vertrouwelijkheid met elkaar werken. Een multifunctionele ruimte, bijvoorbeeld om op camera met interviews voor televisie of statements over de aanpak en het verloop van de crisis te oefenen. Of telefonisch een interview voor de radio te geven. We kunnen onze studio ook als crisiscommunicatie-ruimte met een levensechte online omgeving inrichten. Zo zie je direct welke reacties het incident uit het oefenscenario losmaakt, of je daarop wel of niet reageert op social media en hoe je de collega’s online (virtueel) op de hoogte houdt.

Zowel individuele trainingen als trainingen in groepsverband zijn mogelijk.

Ook ervaren woordvoerders zullen we prikkelen, inspireren en uitdagen. Onze crisiscommunicatietraining is interactief en zeer informatief. Ervaren woordvoerders komen jaarlijks terug omdat ze weten dat er altijd ongewenste routines in je werk sluipen en dat wij hen scherp houden op mogelijke ‘bedrijfsblindheid’.

Interesse in een crisiscommunicatietraining? We maken graag een offerte op maat!
Dit zeggen onze klanten
Door het oefenen is de training heel praktijkgericht. En door jezelf terug te zien, merk je direct wat werkt en wat niet.
Tim Bakker U Centraal
Een zinvolle en energieke training met een goede combinatie van theorie en praktijk.
Anna Strolenberg Volt
De mediatraining van de Trainingsstudio zorgt ervoor dat je met meer inzicht en zelfvertrouwen aan de slag gaat.
Malou van der Pal Luchtverkeersleiding Nederland
Een waardevolle en leuke training waardoor je je weer bewust wordt van het belang van een goede, heldere boodschap!
Hortense Janssen LIOF
Youssef heeft ons op een inspirerende manier geleerd hoe je in een crisissituatie tot een goed mediaoptreden kunt komen.
Erik Penning Gemeente Velsen
Super leerzaam, vol eye-openers en handige handvaten, diepgaand en vooral heel erg leuk.
Greta Le Blansch Maven Publishing
Een leuke en leerzame mediatraining met professionele mensen in een veilige setting. Zeker voor herhaling vatbaar.
Avine Fokkens Provincie Friesland
De training maakt presenteren tot een ‘art’ door een goede structuur en opbouw.
Ton van Nimwegen Rabobank Nederland
Prikkelend tot verder nadenken over onze mediastrategie.
Christa de Wal Holland & Barret
De training heeft mij veel energie gegeven. Ik heb al zin om het podium op te gaan en het geleerde in praktijk te brengen.
Roeland den Breejen JdB Groep
Naast leerzaam, is een training van Youssef vooral ook leuk: presenteren wordt zo een feestje!
Gedragsexpert Duwtje
Plezierig, relaxed, confronterend maar vooral leerzaam en leuk. Geen ‘moet’ maar een ‘dat wil ik’.
Roy Sjoers Museum van de Geest
Zeer leerzame intensieve training in een prettige en ontspannen setting.
Maaike Hoogland Axioncontinu
Een inspiratievolle sessie vol praktische tips.
Gedragsexpert Duwtje
Een praktische training waarbij je direct feedback krijgt en tips over hoe je nog krachtiger kunt presenteren.
Carol Scholte Rabobank
De autocuetraining heeft mij echt iets opgeleverd. Een interactieve en leerzame dag, die voorbij vloog.
Lia Stoop Omroep Helmond
Een praktische training en direct toepasbaar. Je ziet je vaardigheden op de trainingsdag al toenemen.
Koos Fuykschot Innovation Quarter
Een hele interactieve en hands-on training over presenteren. Een aanrader!
Anne de Bie Nationale Postcode Loterij
Professionele opzet met zeer prettige mensen om mee samen te werken.
Rodny Bosma Flame Control
Een heel persoonlijke aanpak, professioneel trainingskader en feedback. Positief en leerzaam!
Marlou Pijnappel Oranje Fonds
De training zou verplicht moeten zijn voor alle medewerkers van het ministerie die in gesprek gaan met de omgeving.
Ruud Cino Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Ik kwam er aan het einde van de dag met volop energie uit. Met veel enthousiasme stap ik in een voor mij nieuw vak!
Xander Vonk VodafoneZiggo
Volgende
Vragen of een offerte op maat? Bel of mail vrijblijvend met Inge Meilink.
Inge Meilink