Training Actief en effectief in mediacontacten

Omgaan met media

Hoe neem je als woordvoerder, persvoorlichter of communicatieadviseur je positie in het medialandschap in? Hoe denken en werken journalisten? Hoe verspreidt nieuws zich, online én offline? Hoe identificeer je risico’s? Hoe krijg je aandacht voor jouw organisatie, jullie producten of activiteiten? Tijdens de tweedaagse training actief en effectief in mediacontacten geven we op al deze vragen antwoord en besteden we uitvoerig aandacht aan de wereld van media, mediarelaties en woordvoering.

Met de training actief en effectief in mediacontacten vergroot je je zelfvertrouwen in het contact met de media. Je voelt je sterker voor camera en in een vraaggesprek met een kritische journalist. Je bent in staat een krachtig inhoudelijk statement te maken. Bovendien formuleer je een strategisch media-advies voor jouw directie of management.

Theorie én praktijk

Tijdens de training staan theorie én praktijk centraal. De woorden ‘geen commentaar’ zijn ondenkbaar bij De Trainingsstudio. Onze filosofie is dat de media niet de vijand zijn. Leer hun werkwijze kennen en begrijp hun doel, dan lukt het je beter om de boodschap goed over te brengen. De training bestaat uit een theorie- en een praktijkdag.

Dag 1

Tijdens de eerste trainingsdag bespreken we hoe de media in Nederland werken. Door zicht te krijgen op journalistieke en publieke opinievorming en manieren waarop je de pers te woord kunt staan, ontstaat al vrij snel mediabewustzijn. We leren je hoe grip te krijgen op de media en de gouden regels toe te passen. We staan stil bij 10 manieren om zelf nieuws te maken en gaan in op het belang van een goede voorbereiding. We laten voorbeelden zien van situaties wat er gebeurt als je je niet goed voorbereidt en staan uitvoerig stil bij het uitwerken van een woordvoeringsstappenplan. Ook sparren we over hoe om te gaan met de interne dynamiek en taakverdeling in een dynamische omgeving.
Na afloop van de eerste trainingsdag ben je in staat om:

  • je in te leven in de werkwijze van journalisten en te denken vanuit de journalistieke principes;
  • redactionele afwegingen voor nieuwswaarde te begrijpen;
  • een stappenplan voor woordvoering te ontwikkelen;
  • de rol en impact van media op waarde te schatten;
  • de gouden regels van mediacontacten te internaliseren;
  • interviewtechnieken te herkennen;
  • actief mediacontacten aan te knopen;
  • jouw management of directie strategisch te adviseren over mediacontacten.

Dag 2

Op dag twee oefenen we continu voor camera. Je geeft diverse interviews gerelateerd aan je eigen praktijk. Een cameraman/vrouw legt je optreden vast. Samen kijken we de beelden terug. Vervolgens krijg je feedback op inhoud en performance. Na afloop van dag twee ben je in staat om:

  • kernboodschappen te formuleren en mediavragen voor te bereiden;
  • je boodschap duidelijk over te brengen op camera;
  • kritische vragen van journalisten te pareren en adequaat in te spelen op verschillende interviewtechnieken;
  • rustig te blijven in stressvolle situaties waarin je de pers te woord staat;
  • de regie te pakken in interviews en met de juiste toon en uitstraling jouw verhaal te vertellen;
  • een professionele positie in te nemen in mediacontacten.

Met als resultaat

Na het volgen van deze training til je het contact met de media naar een hoger niveau. Je weet wat je te doen staat, waar de kansen liggen en hoe je journalisten goed te woord staat. Professioneel ontwijk je de valkuilen in interviews. Met je nieuwe inzichten en vaardigheden kun je een actief strategisch mediabeleid inzetten.

Veelgestelde vragen

Voor wie is de training actief en effectief in mediacontacten?

De training actief en effectief in mediacontacten is bedoeld voor iedere professional die zijn/haar positie in het medialandschap wil innemen en vergroten. Wij zijn er voor iedereen die namens zijn of haar organisatie het woord voert in de media. Onze training wordt op maat gemaakt en afgestemd op jouw ervaringsniveau. Deze training kan met het hele team gevolgd worden, of op individuele basis. Indien je de voorkeur geeft aan een training in groepsverband, neem dan een kijkje op de website van Van der Hilst met wie wij deze training op basis van open inschrijving organiseren.

Wat leer je bij de training actief en effectief in mediacontacten?

Tijdens de training leer je omgaan met de media door een combinatie van theorie en praktijk. We besteden uitvoerig aandacht aan de wereld van media, mediarelaties en woordvoering en oefenen uitvoerig met camera.

Wat kost de training actief en effectief in mediacontacten?

Al onze trainingen stellen we op maat samen. Je kunt vrijblijvend een offerte aanvragen of contact met ons zoeken via info@detrainingsstudio.nl of 035 791 01 01.

Wie geeft de training actief en effectief in mediacontacten?

Youssef Eddini geeft de training. Youssef is een rascommunicator die in zijn gevarieerde loopbaan in marketing en communicatie vele organisaties door de meest ingewikkelde crises heeft geleid. Onder andere als voormalig directeur-communicatie gewerkt bij ABN AMRO, NOS, KLM, Strukton, NPO, Ziggo en de Politie. Hij is expert in het aansturen en regisseren van marketing- en crisiscommunicatie in complexe en politiek gevoelige omgevingen.

Een verbinder pur sang: resultaatgericht, maar altijd met oog voor de context van een ander. Iemand die uitdaagt en anderen aanzet tot denken en doen.

Beschikken jullie over een eigen ruimte?

We verzorgen trainingen op locatie, maar we ontvangen je ook graag in onze trainingsstudio op het Media Park in Hilversum. We bieden je hier een comfortabele omgeving waarin we in vertrouwelijkheid met elkaar werken. Een multifunctionele ruimte, met podium om bijvoorbeeld presentaties te oefenen of om op camera met interviews voor televisie of statements over de aanpak en het verloop van de crisis. Of telefonisch een interview voor de radio te geven. We kunnen onze studio ook als crisiscommunicatieruimte met een levensechte online omgeving inrichten. Zo zie je direct welke reacties het incident uit het oefenscenario losmaakt, of je daarop wel of niet reageert op social media en hoe je de collega’s online (virtueel) op de hoogte houdt.

Geven jullie ook trainingen op locatie?

Indien gewenst verzorgen wij ook trainingen op locatie. Op het Media Park in Hilversum hebben wij een volledig ingerichte, comfortabele trainingsstudio waar we onze trainingen verzorgen.

Is het een individuele training of in groepsverband?

Je kunt kiezen voor individuele deelname of een teamtraining (max. 8 deelnemers). Onze trainingen zijn maatwerk en we adviseren je graag hoe een trainingsdag er voor jou het beste uit zou zien. Je kunt vrijblijvend een offerte aanvragen of contact met ons opnemen via info@detrainingsstudio.nl of 035 791 01 01.

Waarom kiezen voor De Trainingsstudio?

  • Ons team bestaat uit doorgewinterde communicatie-experts, (ex-) journalisten en presentatoren.
  • Onze trainers werkten voor en achter de camera, deden verslag van talloze conflicten, rampen en crisissituaties in binnen- en buitenland.
  • Trainingen op maat met professionele acteurs en cameramensen.
  • Trainingen zowel in onze trainingsstudio als op locatie.